Bangladesh Islamic Heritage

City of Hazrat Shah Jalal, Sylhet:
Shaykh Shah Jalal Mozorrodh Bin Muhammed Shah Jalal (born in 1271 in Konya, Turkey, and later moved to Yemen,) is credited with the help extended to the Muslim army which conquered Sylhet in 1303 A.D.

Shah Jalal is one of the most revered legendary Islamic heroes of Bangladesh and one of the key founding fathers of Islam in the country, It is said that his uncle gave him a handful of earth and told him to travel to a land, in Hindustan, where earth of the same colour can be found. There he should settle down and establish the religion of Islam.

Ibn Batuta the renowned traveller and historian noted that Shah Jalal was tall and lean, fair in complexion and lived by the mosque in a cave, where his only item of value was a goat from which he extracted milk, butter, and yogurt. He observed that the companions of  Shah Jalal were foreign and known for their strength and bravery. He also mentions that many people would visit Shah to seek guidance. Shah was therefore instrumental in the spread of Islam throughout north east India, including Assam.

The meeting between Ibn Batuta and Shah Jalal is described in his travelogue in Arabic, Rihla (The Journey).


The earliest mosque built in South Asia.
In a remote village in northern Bangladesh, an amateur archaeologist has discovered the remains of a mosque believed to be built in the 7th century, 69 years after the death, in 632 CE, of the Holy Prophet (saws) himself.

Villagers initially stumbled on the site where they found ancient treasures and artifacts of Islamic history, including a stone with

Quranic scripture, buried underground.
Further investigation into the findings could prove the site to be the earliest mosque built in South Asia.



Star Mosque:
A very beautiful mosque of the city is situated at Mahuttuly on Abul Khairat Rd; just west of Armanitola Govt. High School.

Architecturally faultless (Mughal style) is a five-dome mosque with hundreds of big and small twinkling stars as surface decorations. The stars have been created by setting pieces of chinaware on white cement. Seen from the front and from far it looks as if shining above the surface of the earth.


The inside of it is even more beautiful that the outside, lovely mosaic floor and excellent tiles with many floral patterns set on the walls, are all in complete harmony. The sitara Masjid was built originally with three domes in early 18th century by Mirza Ghulam Pir, a highly respectable Zamindar of Dhaka. Frequently used in calendars. Entrance: through a lane named after the mosque.



Baitul Mukarram Mosque:
Baitul Mukarram Mosque is situated at Purana Paltan east of Bangladesh Secretariat and north of Dhaka Stadium. Largest Mosque in the city, three storied and built after the pattern of the Kaba Sharif. Very beautiful and costly decorations in the interior. Long lawn, garden and rows of fountains to the south and east.

The mosque is on a very high platform. Lovely flight of stairs lead to it; from the south, east and north. On the east is a vast varanda which is also used for prayer and Eid congregation. Below in the ground floor is a shopping centre.



Shait-Gumbad Mosque, Bagerhat:
In mid-15th century, a Muslim colony was founded in the inhospitable mangrove forest of the Sundarbans near the sea coast in the Bagerhat district by an obscure saint-General, named Ulugh Khan Jahan. He was the earliest torch bearer of islam in the South who laid the nucleus of an affluent city during the reign of Sultan Nasiruddin Mahmud Shah (1442-59), then known as 'khalifalabad' (present Bagerhat).

Khan Jahan adorned his city with numerous mosques, tanks, roads and other public buildings, the spectacular ruins of which are focused around the most imposing and largest multidomed mosques in Bangladesh, known as the Shait-Gumbad Masjid (160'X108'). The stately fabric of the monument, serene and imposing, stands on the eastern bank of an unusually vast sweet-water tank, clustered around by the heavy foliage of a low-laying countryside, characteristic of a sea-coast landscape.

It is divided into 7 longitudinal aisles and 11 deep bays by a forest of slender stone columns, from which springs rows of endless arches, supporting the domes. Six feet thick, slightly tapering walls and hollow and round, almost detached corner towers, resembling the bastions of fortress, each capped by small rounded cupolas, recall the Tughlaq architecture of Delhi. The general appearance of this noble monument with its stark simplicity but massive character reflects the strength and simplicity of the builder.



Chhota Sona Mosque:
One of the most graceful monument of the Sultanate period is the Chhota Sona Masjid or Small Golden Mosque at Gaur in Rajshahi Built by one Wali Muhammad during the reign of Sultan Alauddin Husain Shah (1493-1519). Originally it was roofed over with 15 gold-gilded domes including the 3 Chauchala domes in the middle row, from which it derives its curious name.



Mosque of Baba Adam:
Of a slightly later date the elegant 6-domed mosque (43'x36') of Baba Adam in Rampal near Dhaka was erected by one Malik Kafur during the reign of the last llyas Shahi Sultan, Jalauddin Fateh Shah in 1483 A.D. It displays the same characterstic features of the period such as the faceted octagonal turrets at 4 corners, the curved cornice, the facade and 3 mihrabs relieved richly with beautiful terracotta floral and hanging patterns.



Place of Sultan Bayazid Bostami:
Situated on a hillock in Nasirabad, about 6 km. to the north-west of Chittagong town, which attracts a large number of visitors.

Bayazid Bastami (804-874 CE) was a Persian Sufi born in Bastam, Iran.

Bastami was never known to have visited Bangladesh. However, Sufi teachers were greatly influential in the spread of Islam in Bengal. The tomb at Chittagong attributed to him as a jawab, or imitation. Islamic Scholars have dismissed the concept of jawab or the building of shrines in Islam.






RELATEDARTICLES

Bangladesh: Regime's Cruel Exercise of Power [+]
The State of Democracy and Political Freedom in Bangladesh [+]



>The India doctrine and the elimination of political opposition in Bangladesh
>Cattle traders beaten to death by Indian BSF in Benapole border
>Dhaka University suspends Chhatra League activists
>Former PM Khaleda Zia evicted from her house
>They just disappear
>Torture in Police Custody [Human Rights Report By Odhikar]
>BCL factions clash over an affair with a female student, 10 injured.
>AL men attack govt office over candidate selection
>Bangladesh: Regime's Cruel Exercise of Power
>Digital Bangladesh: A Dream?
>Sheikh Qaradawi calls for Bangladesh to maintain Islamic identity

20 comments:

  1. I have visited only some of these heritages and hoping that I'll visit all of them before my university life ends.
    seo

    ReplyDelete
  2. Awesome just awesome article. I think this article may help my friend also that’s why I just share this article with my facebook. I am a regular reader of this blog.
    I learn a lot from your writing. Once again want to tell you good job.
    Thank you.

    You are welcome to my blog post: Mesothelioma Charitiy

    ReplyDelete
  3. I pray this finds you and your families in the best of health, strong Iman and high spirit, Amin.
    Ramadan Mubarak. Praying that you and your families have a blessed Ramadan, Amin. May your fasts, ibadah, duas, charity and good deeds be accepted and shortcomings forgiven, Amin. Please keep me, my mother, Family and my Shaykh's and the ummah in your duas, insha Allah.
    muslim apps

    ReplyDelete
  4. WoW! That's good post. I am living in Sylhet. I traveled many cities of Bangladesh and overseas ..., 360 saints the land of Sylhet really a holy city :). Thanks from Mobile Marketing …. , Fedex….

    ReplyDelete
  5. Very nice places for tour and vacation in Bangladesh. Thank you for sharing this information.

    ReplyDelete
  6. An easy way to increase 2G/3G/wifi network signal or internet speed.
    https://www.youtube.com/watch?v=0eYYoOBbzGY

    ReplyDelete
  7. Thank you for sharing this information. It positively helpful for Population of Bangladesh

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks. Your article contains a lot of information.
      Read more: Population of Bangladesh

      Delete
  9. It is said that his uncle gave him a handful of earth and told him to travel to a land, in Hindustan, where earth of the same colour can be found.


    Surah Falaq

    ReplyDelete
  10. The pollution that happens as a consequence of contact with the dead typically speaks to the contamination that happens inside an Initiate's Soul in the event that it stays in contact with "dead" parts of oneself. Any remainder of the old method for being must be yielded, and any contact with dead parts of the spirit must be cleansed in the flames of the heart, in the fiery debris of the Mother who has "kicked the bucket" to discharge the spirit from the domain of fantasy, similar to the Celestial Aphrodite who unbinds consummated souls from their bodies and discharges them into ecstasy.DCITAPPS

    ReplyDelete
  11. Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
    Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

    Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

    Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

    Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Wr. Wb

    Email:::(aditya.aulia139@gmail.com)
    (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  13. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
    dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

    Negara: Indonesia
    Nama: Queen Jamillah
    Alamat: Nusa Lembongan
    Teleph☎: +62 856-9328-4991
    WhatsApp:+62 856-9328-4991
    e_mail: queenjamillah09@gmail.com
      Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini
    e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    ReplyDelete
  15. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  16. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Vreau să încep prin a-i mulțumi lui Dumnezeu pentru darul vieții.
    Suri îl numește Yono și vreau să împărtășesc o poveste bună despre cum dna. Maria Pedro de la Trust Guarantee Loan îmi face viața dulce. Am avut dificultăți financiare de o vreme și a trebuit să mă împrumut de la prieteni pentru că speram să-l plătesc după ce mi-am primit salariul.
    Și atunci viața mea s-a înrăutățit, am fost concediat de la serviciu și mi-am pierdut tatăl luna următoare. După înmormântarea tatălui meu, prietenii mei au început să ceară banii înapoi.

    Am fost devastat pentru că familia mea suferea și nu aveam bani să-mi plătesc datoriile. Prin urmare, am decis să merg la banca mea, BCA pentru a cere un împrumut, dar am refuzat împrumutul pentru că nu aveam un loc de muncă. Așa că eram disperat după bani pentru a-mi plăti datoriile. Apoi am decis să verific site-ul dacă vreau să văd un creditor privat de la care să pot împrumuta. De fapt, am văzut atât de multe povești bune online și am crezut că viața mea se va schimba definitiv, dar a fost atât de rău încât aproape că mi-am luat viața pentru că mi s-a cerut să plătesc mulți bani doar ca să nu obțin un împrumut.

    Dar tocmai când credeam că viața mea s-a terminat, atunci Dumnezeu s-a folosit de prietenul meu pe care l-am întâlnit la bancă să mă ajute. Prietenul meu, Ibu Erpan, i-am spus povestea mea și cum am fost concediat și împrumuturile online nu au funcționat. Prin urmare, mi-a spus să nu-mi fac griji că mă va prezenta creditorilor credibili pe care i-a împrumutat.

    Prin urmare, după ce mi-a spus cum a obținut împrumutul din împrumutul cu Garanție Garantată, am decis să contactez datele de contact pe care mi le-a dat: mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com

    După aceea, procesul meu de aprobare a creditului a fost finalizat și am primit o scrisoare de aprobare din partea companiei care spunea că trebuie să furnizez detaliile mele bancare. Am primit o notificare de la banca mea că contul meu bancar a fost creditat cu suma de împrumut pe care am solicitat-o.
    Așa s-a schimbat viața mea și voi continua să împărtășesc vestea pentru ca toată lumea să vadă și să sune compania bună care mi-a schimbat situația.

    Puteți contacta Garanția Garantată prin e-mail: mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com
    De asemenea, mă puteți contacta dacă aveți nevoie de ajutorul meu sau doriți să întrebați cum îmi obțin împrumutul. Iată adresa mea de e-mail: yonosuri702@gmail.com

    Și mai jos sunt detaliile contului meu care a fost creditat cu un împrumut din împrumutul cu garanție de încredere,
    Numele băncii: Bank BCA

    Adresa băncii: jln.dr.setiabudhi bandung

    Nume Yono

    Numar cont: 2348702337:

    Tip cont: Etapa BCA

    Imediat ce am achitat actele, mi-am primit imprumutul fara intarziere si astazi sunt independent financiar si acum am afacerea mea personala. Îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru harul său pentru viața mea.

    ReplyDelete
  18. Salam Semua.
    Saya Edi Sugiarto dari Yogyakarta, Allah telah dikaruniai dua orang anak dan Istri tercinta Linda Fitriawati, saya ingin membagikan kesaksian saya karena ALLAH mencintai saya. Setahun yang lalu saya sangat membutuhkan uang jadi saya berpikir untuk mengambil pinjaman. Kemudian saya bertemu seseorang, orang yang salah mengaku sebagai pemberi pinjaman, dan tidak tahu bahwa itu semua adalah penipuan. Saya ditipu seharga 27 juta Rupiah, dan mereka menolak untuk mentransfer pinjaman saya kepada saya, mereka juga berhenti mengirimi saya email sejak itu. Saya menjadi bingung, seluruh hidup saya hilang. Istri saya jatuh sakit dan ada tagihan rumah sakit yang harus dibayar jutaan, yang saya pikirkan saat ini hanya bunuh diri, teman saya bernama Santoso datang menemui saya pada hari yang naas itu, dia juga menjadi korban penipuan, dia memberi tahu saya tentang konferensi yang diselenggarakan oleh Wahyu Handoko untuk memberdayakan perempuan dan laki-laki yang ingin membuat kekayaan, dia meminta kakaknya untuk membantu saya mengurus istri dan anak-anak saya, jadi kami pergi untuk konferensi. Setelah semua motivasi berbicara, dia bertanya kepada kami pertanyaan "Apakah Anda Siap Untuk Apa yang Diperlukan Untuk Menjadi Kaya" dengan berani di jemaat kecil itu, saya berdiri dan berkata "YA" dan kami semua diminta untuk datang keesokan harinya dengan rencana bisnis .

    Kami pergi dan dia berbicara tentang bagaimana dia mendapatkan pinjamannya dan koneksinya melalui HELEN WILSON yang hebat, Pemberi Pinjaman online, segera saya takut, teman saya mendorong dan kami menghubungi Ibu Helen Wilson, seperti yang diarahkan oleh Wahyu Handoko dari konferensi. Saya dan teman saya mulai memproses sementara Pak Wahyu telah kembali, beberapa hari kemudian saya menerima telepon dari teman saya yang memberi tahu saya bahwa dia menerima peringatan dari bank, pinjamannya telah dilunasi, sudah terlambat sehingga saya tidak bisa pergi ke bank saya untuk konfirmasi, paginya pemberitahuan datang, akhirnya saya mendapat pinjaman sebesar 720 juta Rupiah dari Helen Wilson, setelah mengikuti proses hukum. kami diberi arahan untuk menyerahkan rencana bisnis kami dan meninggalkan uang di bank selama seminggu, kemudian Pak Handoko menelepon meminta kami untuk bertemu lagi yang kami patuhi, kami tiba di tempat itu dan melihat dampak orang asing terhadap perdagangan dan investasi, kami diberi kuliah dan kontak untuk mulai berinvestasi, dalam enam bulan melalui koneksi ibu Helen saya mulai mengimpor dan hari ini saya dan istri saya telah mendirikan dua perusahaan besar.

    Saya ingin Anda semua tahu bahwa satu-satunya pemberi pinjaman sejati yang saya saksikan adalah Ms. HELEN WILSON, hubungi dia hari ini dan Anda akan mendapatkan perubahan positif dalam hidup Anda, ini email helenwilson719@gmail.com Anda dapat menghubungi saya di email saya sugiartoe385@gmail.com, untuk konfirmasi. Perhatikan, ada banyak pemberi pinjaman palsu online untuk menipu Anda, merobek Anda dari uang hasil jerih payah Anda, harus dari mereka pergi sejauh menyiapkan situs web pribadi mereka hanya untuk menipu Anda, pinjaman yang mengarahkan Anda untuk mengunjungi situs web palsu, mereka semua penipu.

    Jadi hubungi perusahaan induk Helen sekarang dan pinjaman Anda akan ditransfer kepada Anda saat Anda mengikuti proses hukum, sekali lagi ini adalah emailnya (helenwilson719@gmail.com). ALLAH melihat hatiku dan dia tahu aku mengatakan yang sebenarnya dan tidak ada yang lain selain kebenaran.

    ReplyDelete